مقاله / تحلیل و برسی /
آشنایی با خودروهای خودران
رضا خسروخاور
دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۱۱ ق.ظ
۵
دیگر فقط در فیلم های علمی تخیلی هالیوودی نیستند – الون ماسک، بنیانگذار شرکت Tesla Inc. و SpaceX معتقد است در طی یک دهه آینده، فراوانی خودروهای خودران همانند فراوانی آسانسور ها خواهد بود. کارشناسان صنعت می گویند که فناوری خودروهای خودران انقلابی در صنعت حمل و نقل آینده ای نزدیک خواهد شدTimothy Carone، استاد تدریس در دانشکده تجارت دانشگاه مندوزا در دانشگاه نوتردام میگوید: تا سال ۲۰۲۳، ما باید خودروهای خودران را به تعداد زیادی در خیابان های کشور های توسعه یافته ببینیم.در آینده ای نزدیک وقتی بیرون رانندگی میکنید، به جای اینکه انسانها با تمرکز پشت فرمون به جاده دقت کنند، شاید با موبایلشون حرف میزنن، غذا میخورن یا حتی خواب عمیق فرو رفته باشند. بله، این آینده حمل و نقل هوشمند ما خواهد بود. خودروهای خودران دنیا را خواهند گرفت.
خودروهای خودران چگونه کار می کنند؟
خودروهای خودران یک ایده جدید نیستند. خطوط هوایی سال ها است که نیمه خودران هستند. یک خلبان از جایش بلند می شود و Autopilot یا همان “خودران” در حال اجرا است و برخی از سیستم ها حتی اجازه می دهد تا “فرود خودکار” در حالی که خلبانان بر هواپیما نظارت می کنند، اتفاق افتد.همین تکنولوژی و ایده رو هم به خودروهای خودران انتقال داده اند. در حال حاضر با پیشرفت هایی که در این زمینه شده تا حدی می توان به این سیستم خودران بودن اتومبیل های ساخته شده اعتماد کرد. اما هنوز نیاز به یک انسان هست که گه گاهی این ها را هدایت کند. اما تکنولوژی کاملا خودران بودن هم به زودی تولید خواهد شد.خودروهای خودران معمولا از تکنولوژی به نام LIDAR، تشخیص نور و محدوده استفاده می کنند که میلیون ها پرتو لیزر را به صورت ۳۶۰ درجه در هر ثانیه برای ارزیابی و بررسی محیط اطراف و اجرای تصمیم های مرتبط با آنها منتشر می کند. همچنین از رادار برای تشخیص اشیاء و سرعت آنها استفاده می کند و یک دوربین دیگر تصاویری مانند نشانه های توقف یا چراغ قرمز را تشخیص می دهد.رایانه داده ها را می گیرد و آنها را با اطلاعاتی که در گذشته دیده و بر اساس اقداماتی که در گذشته انجام داده، مقایسه می کند و بر حسب جمع این داده ها تصمیم می گیرد.این به معنای یادگیری عمیق است، فناوری ای که اجازه می دهد تا خودرو به صورت هوشیارانه در حال یادگیری بوده و تصمیم های رانندگی را به صورت خودکار بگیرد – یعنی هرچه خودرو در خیابان ها بیشتر باشد، بیشتر هم یاد می گیرد.
آنها داده ها را جمع و از طریق الگوریتم ها تعریف می کنند، سپس براساس آن تحلیل ها، بخش های مختلف خودرو این اطلاعات را دریافت می کنند و اقدام می کنند و درست مانند مغز که دست ها و پاها را به حرکت می اندازد، کامپیوتر هوشمند خودرو دستور های فرمان گیری، ترمز گیری و … را با کمک سیستم های تعبیه شده و مکان یابی ماهواره ای یا GPS انجام می دهد.
آینده ی ما و خودروهای خودران
معنی همه اینها برای آیندهی نه چندان دور چیست؟ پیش بینی های زیادی وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که مالکیت خودروها توسط شهروندان کاهش خواهد یافت. در عوض، تعداد بیشتری از مردم بر روی برنامه های Uber- و Snapp که به صورت خود-رانندگی بر روی تقاضا، عرضه می کنند، برای حمل و نقل خود تکیه خواهند کرد.ما شاید تا ۱۰ سال دیگه اصلا خودروی شخصی نداشته باشیم و با یک عضویت ماهانه در سرویس هایی مثل snapp و uber با پرداخت مبلغ اندکی هر روز صبح که از خواب بیدار میشیم یکی از این خودروهای خودران دم در منتظر ما باشه.این بدان معنی است که نیاز به پارکینگ در مراکز شهر کم می شود و پس از گذشت مدتی و عادت کردن مردم به این خودروهای خودران، ساخت و ساز بر حسب نیاز فعلی انجام شده و پس از مدتی ساختار شهری را کمی تغییر خواهد داد. همچنین گزارشات بسیاری نشان داده اند که با استفاده از خودروهای خودران تصادفات کمتر شده و سیستم بیمه ای و درآمد حمل و نقل و … را کاملا تغییر خواهد داد.تقریبا ۹۰ درصد تصادفات به دلیل عملکرد و اشتباهات انسانی است و فقط تصور کنید که این تعداد تلفات چه مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. بدون شک خودروهای خودران به شبکه عظیمی متصل هستند و این شبکه موقعیت آنها را به صورت لحظه ای ردیابی می کند و این باعث می شود که تصادفات با استفاده از هوش مصنوعی هایی که می تواند میلیون ها محاسبه را در عرض یک ثانیه انجام دهد، کم خواهد شد.به گفته سازمان بهداشت جهانی، در هر سال حدود ۱٫۴ میلیون نفر در سراسر جهان در تصادفات رانندگی به دلیل مشکلات عملکرد انسانی، کشته شده اند. تصادفات جاده ای بیشتر از زنان، مردان را می کشد و بزرگترین قاتل ۱۵ تا ۲۹ ساله مردان در سراسر جهان است. سیگار رتبه دوم را دارد.در حال حاضر، شرکت های بیمه حق بیمه خود را بر اساس تاریخ گواهینامه، مدل خودرو و میزان ریسک مهارت رانندگی شما تعیین می کنند. اگر شما یک مرد جوان هستید که در یک حادثه بوده است، پس شما در معرض خطر بالا قرار گرفته اید و حق بیمه بالاتر را باید بپردازید. اما چه اتفاقی می افتد وقتی که راننده را از فرمان بردارید؟ آیا شما به بیمه نیاز دارید؟
در تصادف کدام مقصر اصلی است؟ تولید کننده خودرو خودران؟ شخص یا هر دو؟
کشور انگلیس در حال بررسی قوانینی است که بیمه را برای خودروهای خودران اجباری می کند. ایده این است که اگر یک حادثه در یک خودرو رخ دهد، تولید کننده مجبور است که برای خسارات مالی هزینه کند، مگر اینکه مالک خودرو تغییراتی غیر مجاز را به نرم افزار خودروی خودران خود داده باشد و یا بروز رسانی نصب نشده باشد یا در وقت معین سرویس برده نشده باشد.کارشناسان می گویند استفاده از تکنولوژی خودروهای خودران همچنین بر اجرای قانون راهنمایی و رانندگی هم تاثیر می گذارد. در تئوری، هیچ خودروی خودرانی جریمه ای نخواهد شد و ما شاهد کاهش رانندگی مست و پاتیل 🙂 و سایر نقض های ترافیکی خواهیم بود.دیگران معتقدند فناوری خودروهای خودران ، خود باعث تحریک صنعت حمل و نقل خواهد شد. با توجه به گزارش McKinsey ، ضرر و زیان برای رانندگان کامیون بیشتر خواهد بود. بر اساس این گزارش سود شرکت های حمل و نقل کامیونی، به لطف خودروهای خودران ، تا سال ۲۰۲۵ بین ۱۰۰ میلیارد دلار تا ۵۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می شوند. این مبلغ همان از بین بردن رانندگان کامیون و دستمزد آنها و از دوره خارج کردن خودروهایشان می باشد.
نتیجه گیری نهایی
محققانی که در زمینه فناوری خودروهای خودران عمل می کنند، همیشه برای تطبیق دادن سیستم های کاربردی و برنامه های این خودروها با رفتار انسانی و رانندگی غیرقابل پیش بینی ، تلاش می کنند.خیلی واضحه که ما تازه اول راه تکنولوژی خودروهای خودران هستیم و بدون شک این تکنولوژی پیشرفت های بسیاری خواهد کرد و در حال حاضر شرکت های برنامه نویسی و خودروسازی با جدیت و تعهد خاصی این بحث تکنولوژی خودروهای خودران را دنبال می کنند. بدون شک درآینده ای نزدیک روش حمل و نقل همه ما تغییر خواهد کرد.

بسیار اموزنده بود........